تبلیغات
فناوری اطلاعات وارتباطات - سه‌بعدی‌های پنهان
دوشنبه 17 آبان 1389

سه‌بعدی‌های پنهان

   نوشته شده توسط: امل جاشکی    نوع مطلب :مقالات ،

اشاره:
زمانی که صحبت از تصاویر سه‌بعدی به میان می‌آید نخستین چیزی که به ذهنتان می‌رسد چیست؟ افرادی که به فیلم و کارتون علاقه‌مند هستند به یاد انیمیشن‌های مشهوری مانند عصر یخبندان، بالا و کارخانه هیولا می‌افتند. بازی‌خورهای کامپیوتر به محیط بازی‌های پیشرفته امروزی که با فناوری‌های جدید کارت‌گرافیک به محیط‌های شبه‌واقعی و فیلم‌گونه تبدیل شده‌اند، سفر می‌کنند.

زمانی که صحبت از تصاویر سه‌بعدی به میان می‌آید نخستین چیزی که به ذهنتان می‌رسد چیست؟ افرادی که به فیلم و کارتون علاقه‌مند هستند به یاد انیمیشن‌های مشهوری مانند عصر یخبندان، بالا و کارخانه هیولا می‌افتند. بازی‌خورهای کامپیوتر به محیط بازی‌های پیشرفته امروزی که با فناوری‌های جدید کارت‌گرافیک به محیط‌های شبه‌واقعی و فیلم‌گونه تبدیل شده‌اند، سفر می‌کنند. طراحان انیمیشن بی‌اختیار خود را درون محیط‌های نرم‌افزاری کار خود همچون مایا و 3D Max حس می‌کنند. البته، عده بسیاری هم به دلیل مطرح شدن تلویزیون‌ها و نمایشگرهای سه‌بعدی، یاد تصاویر اعجاب‌انگیزی می‌افتند که با استفاده از عینک‌های خاصی، مقابل چشمان آن‌ها نقش می‌بندد. اما شاید افراد معدودی بلافاصله بعد از شنیدن عبارت تصاویر سه‌بعدی به یاد تصاویر استریوگرام می‌افتند و با وجود قدمت چهل ساله آن‌ها، به احتمال عده‌ای نیز به‌طور کلی با این نوع تصاویر آشنایی ندارند.


شاید در برخی سایت‌ها یا مجله‌ها، تصاویر درهم و مبهمی را مشاهده کرده باشید که گفته می‌شود تصویری سه‌بعدی در پشت آن‌ها پنهان شده است که برای کشف آن تصویر باید چشمان خود را به نمایشگر یا صفحه مجله نزدیک کنید و برای مدتی به آن خیره شوید. سپس آن را به آرامی و بدون برهم‌خوردن حالت خیرگی چشم از صورت خود دور کنید تا جسم پنهان در مقابل چشمان شما نقش ببندد. این نوع تصاویر به استریوگرام مشهور هستند که نخستین بار در سال 1970 توسط یک هنرمند ژاپنی با استفاده از چهار نوار موازی به هم پیوسته از الگوهای تصادفی ساخته شد. هنر این فرد بیش از هر چیز در این بود که با استفاده از دست و بدون دخالت کامپیوتر، ظرافت‌های نهفته در این تصاویر را پدید آورد. در سال 1979 نیز پروفسور کریستوفر تایلر روان‌شناس انگلیسی با استفاده از امکانات کامپیوتری و همکاری دوست برنامه‌نویس خود، تصاویری از این دسته را پدید آورد. در دهه 90 تولید و چاپ این نوع تصاویر مرسوم شد و امروز با استفاده از روش‌های مطرح در تولید این نوع تصاویر، در شاخه‌های مختلف علوم نتایج مفیدی حاصل شده است. به عنوان مثال، این روش در جغرافیا، هواشناسی و مصارف نظامی، افراد را در درک بهتر ناهمواری‌های محیطی یاری می‌رساند. در زیست‌شناسی و شیمی برای درک ساختارهای ذره‌بینی سلولی و مولکولی کاربرد دارد. در علم پزشکی نیز پزشکان با کمک این شیوه در تحقیقات خود روی سرخرگ‌ها به نتایج موفقیت‌آمیزی دست یافته‌اند.

تصاویر سه بعدی-پنهان-نرم افزار-3dmax-طراحی-همگرایی-واگرایی

تاکنون نرم‌افزارهای متعددی برای تولید این‌گونه تصاویر عرضه شده‌اند که با یک جست‌وجوی ساده می‌توانید تعدادی از آن‌ها را به‌راحتی پیدا کرده و آزمایش کنید. برای تولید این نوع تصاویر به یک مدل سه‌بعدی با طیف خاکستری که به‌اصطلاح 3D Mask گفته می‌شود، نیاز دارید. این تصاویر را می‌توانید با استفاده از نرم‌افزارهای طراحی سه‌بعدی همچون 3D Max و حتی نرم‌افزارهای کوچک‌تر و سبک‌تر طراحی کنید. در‌صورتی هم که در این کار تخصص و مهارت کافی ندارید می‌توانید هزاران نمونه تولید شده از آن‌ها را از اینترنت بیابید. حال با انتخاب یک تصویر که بهتر است شلوغ و درهم‌برهم باشد می‌توانید مدل سه‌بعدی موردنظر را پشت آن تصویر پنهان کنید.


می‌دانید که انسان برخلاف بسیاری از حیوانات (مانند برخی پرندگان) که دید تک‌چشمی دارند، دید دوچشمی دارد. به این معنا که پرنده‌ای مانند کبوتر با هر چشم خود تصویر را به صورت مستقل دیده و پردازش می‌کند. اما انسان و حیواناتی که دید دوچشمی دارند، هر دو چشم به سمت یک نقطه همگرا و متمرکز می‌شود و تصویر نهایی با ترکیب این دو تصویر تشخیص داده می‌شود. زمانی که کتاب می‌خوانید مسیر دید دو چشم شما در سطح کاغذ همدیگر را قطع می‌کنند. اما زمانی که جسمی در فاصله دور را مشاهده می‌کنید، جهت دید دو چشم شما تقریباً موازی می‌شود. تصاویر استریوگرام در دو نوع طبقه‌بندی می‌شوند که این طبقه‌بندی براساس نوع مشاهده آن‌ها است.


برای مشاهده یک دسته از آن‌ها باید مسیر دید چشمانتان موازی باشد. مانند حالتی که به جایی خیره می‌شوید یا جسم دور را نگاه می‌کنید. حالت دوم حالتی است که جسمی جلوتر از تصویر یا صفحه کاغذ را مشاهده می‌کنید.


 برای مشاهده این نوع تصاویر باید چشمان خود را به هم نزدیک یا به اصطلاح چشم خود را اندکی چپ کنید! برای مشاهده هر دو دسته از تصاویر لزوماً نباید مانند آنچه در دستورالعمل مشاهده این تصاویر آمده است، صورت خود را به تصویر نزدیک یا از آن دور کنید. با اندکی تمرکز فکری و تمرین درخواهید یافت که با تغییر نقطه تمرکز نگاه و تغییر جهت دید می‌توانید تصاویر پنهان را از هر فاصله‌ای بدون تغییر فاصله خود از تصویر به‌راحتی مشاهده کنید.


اگر یکی از تصاویر نوع موازی را در اختیار دارید، همین الان و در حالی که تصویر در 50 سانتی‌متری چشمان شما است، فرض کنید که می‌خواهید تصویری را که در 20 متری شما است نگاه کنید. بله! تصویر سه‌بعدی در مقابل چشمان شما ظاهر خواهد شد.




برچسب ها: تصاویر سه بعدی-پنهان-نرم افزار-3dmax-طراحی-همگرایی-واگرایی ،