تبلیغات
فناوری اطلاعات وارتباطات - تیرآهن، نردبان و تجارت الكترونیك
دوشنبه 17 آبان 1389

تیرآهن، نردبان و تجارت الكترونیك

   نوشته شده توسط: امل جاشکی    نوع مطلب :مقالات ،

تجارت الکترونیک-خرید-نرم افزار-کتاب-خرید اینترنتی
اشاره:
بعد از انتشار یادداشت شماره قبل با عنوان «خرید شما با موفقیت انجام شد» بازخورد‌های مختلفی از جانب خوانندگان مجله دریافت كردم. یادداشت فوق به این موضوع اشاره داشت كه خرید اینترنتی هنوز در ایران با موانعی مواجه است و به‌رغم بسترهای ایجاد شده، از تمام ظرفیت‌ها استفاده نمی‌شود و هنوز مشكلات ابتدایی مانند دسترسی به اینترنت با سرعت مناسب در بخش‌های زیادی از كشور ما مانعی برای گسترش تجارت الكترونیك به‌شمار می‌آیند.

بعد از انتشار یادداشت شماره قبل با عنوان «خرید شما با موفقیت انجام شد» بازخورد‌های مختلفی از جانب خوانندگان مجله دریافت كردم. یادداشت فوق به این موضوع اشاره داشت كه خرید اینترنتی هنوز در ایران با موانعی مواجه است و به‌رغم بسترهای ایجاد شده، از تمام ظرفیت‌ها استفاده نمی‌شود و هنوز مشكلات ابتدایی مانند دسترسی به اینترنت با سرعت مناسب در بخش‌های زیادی از كشور ما مانعی برای گسترش تجارت الكترونیك به‌شمار می‌آیند. آن یادداشت با لزوم توجه بیشتر كاربران اینترنت به استفاده از بسترهای موجود برای خریدهای اینترنتی به پایان می‌رسید. در میان بازخوردهای مختلف، پیام آقای علیرضا حسینی نظرم را جلب كرد. این پیام را بخوانیم:
«با سلام. با بخش عمده‌ای از این مطلب موافق نیستم.
1- با وجود این‌که بیشتر اوقات نرم‌افزارها و کتاب‌های مورد نیازم را از طریق خرید اینترنتی تهیه می‌کنم، اما تا كنون حتی یک تلاش ناموفق را هم تجربه نکرده‌ام.
2- هرچیزی را نمی‌توان از اینترنت تهیه کرد. سؤال من از نویسنده‌ محترم این یادداشت این است که آیا شما هم یخچال و لوازم برقی منزل را از اینترنت تهیه می‌کنید؟ مبلمان را چطور؟
3- نردبان را باید پله پله بالا رفت.»
درباره پیام ایشان به چند نكته اشاره می‌كنم.


خرید شما با موفقیت انجام شد...
من در یادداشت شماره قبل نگفتم كه نمی‌توان خرید اینترنتی در ایران انجام داد، بلكه در ابتدای گفتارم اشاره كردم، تجارت الكترونیك در ایران در آستانه یك جهش قابل توجه قرار گرفته است. واقعیت این است كه همچنین اشاره كردم، عوامل مختلفی باعث شكست خرید اینترنتی می‌شوند. اگر تاكنون در خریدهای خود به این مشكلات برخورد نكرده‌اید یا آدم خوش‌شانسی هستید یا با دقت بسیار زیادی كارتان را انجام می‌دهید. در هر صورت بسیاری از مردم از این دو نعمت كم‌بهره هستند و طراحان فروشگاه‌ها و همچنین دروازه‌های پرداخت اینترنتی باید به این دو نكته توجه كنند. من در فروشگاه سایت شبكه به ده‌ها مورد تلاش ناموفق برخورد كرده‌ام. با خود گفتم شاید این مشكل سایت شبكه است، از این رو، با دو نفر از دارندگان سایت كه فروشگاه هم داشته‌اند، صحبت كردم. این مشكلات برای آن‌ها هم آشنا بود.


 اما موضوع مهم‌تر این‌كه اغلب، خرید‌های اینترنتی به همین مواردی كه آقای حسینی اشاره كرده‌اند، محدود است: كتاب و سی‌دی. آیا تا كنون برای شما این سؤال پیش نیامده است كه چرا در طی سال‌های گذشته گستره اقلام خرید اینترنتی در ایران این‌قدر محدود بوده است؟

كدام كالاها...
به نظر من، برخلاف آنچه كه تصور می‌شود، بسیاری از كالاهایی را كه در كار یا زندگی خود از آن استفاده می‌كنیم، می‌توانیم از اینترنت تهیه كنیم. این امر به ویژه درباره كالاهایی كه جزء نیازهای دائمی ما هستند، صدق می‌كند. به‌عنوان نمونه، ماهنامه شبكه در هر ماه به چندین تن كاغذ نیاز دارد. نوع، اندازه و وزن این كاغذها كاملاً مشخص است و معمولاً تغییری نمی‌كند. در خریدهای عادی نیز هیچ‌وقت ما این كاغذها را نمی‌بینیم؛ بلكه با شناختی كه از برندهای خاص داریم آن‌ها را سفارش می‌دهیم و یكی دو روز بعد هم آن‌ها را در چاپخانه تحویل می‌گیریم و بهای آن را هم به صورت چك پرداخت می‌كنیم. به عبارتی، خریدی كاملاً غیر حضوری و مبتنی بر شناخت كالای مورد نیاز. حال سؤال من این است كه آیا این خرید نمی‌تواند از طریق اینترنت انجام گیرد؟


اجازه دهید به نمونه دیگری اشاره كنم. شما می‌خواهید یك اتومبیل شناخته شده، مثلاً یك پراید مشكی نو‌ بخرید. تمامی مشخصات آن را می‌دانید و ای‌بسا از قبل هم پراید داشته‌اید. آیا نیازی هست كه این كالا را از نزدیك ببینید؟ یا كافی است به سایت فروشنده بروید و اتومبیل مورد نیازتان را سفارش دهید. اتفاقاً، ورود شركت‌های بزرگ خودروسازی مانند ایران‌خودرو و سایپا در سال‌های گذشته به بازار مجازی حجم تجارت الكترونیك را در ایران به شدت بالا برده است. شاید چنین به نظر برسد كه اینترنت بیشتر می‌تواند در بخش خرده‌فروشی مورد استفاده قرار گیرد، اما واقعیت این است كه در خرید و فروش‌های عمده، كه معمولاً كالاها مشخص هستند، اینترنت می‌تواند یك بستر بسیار مناسب برای تجارت به‌شمار آید. بر همین منوال بسیاری از كالاها و خدمات، به‌ویژه خدمات دولتی می‌توانند از طریق اینترنت ارائه شوند. این اتفاق علاوه بر بالا بردن حجم پول در گردش در تجارت الكترونیكی، می‌تواند فرهنگ استفاده از اینترنت را به‌عنوان یك بستر تجارت در میان مردم، تجار و شركت‌ها رواج دهد.


قبول دارم كه هنوز بسیاری از كالاها را مانند یخچال و لوازم برقی كه باید از نزدیك رؤیت شوند، نمی‌توان از طریق اینترنت خریداری كرد. اگرچه در این مورد هم حرف زیاد است؛ با این همه، هنوز كالاها و خدمات زیادی هستند كه می‌توانیم از طریق اینترنت آن‌ها را سفارش دهیم. تصور كنید هفته آینده جشن تولد فرزندتان است. آیا فكر می‌كنید حتماً باید به یك قنادی بروید و كیك و نوشته روی آن را به صورت حضوری سفارش دهید؟ یا می‌توانید به سایت همان قنادی بروید، با صبر و حوصله همه كیك‌ها و قیمت‌ آن‌ها را ببنید، یكی را انتخاب كنید، نوشته روی آن را بنویسید و در نهایت كیك آماده را ببینید و اگر خوشتان آمد، سفارش دهید و پول آن را هم آنلاین پرداخت كنید. درباره غذای مورد نیاز یك جشن چطور؟ آیا برای خرید مثلاٌ دویست پاكت گچ برای خانه‌ای كه مشغول ساختن آن هستید حتماٌ باید به مصالح‌فروشی بروید؟ برای خرید بیست شاخه تیرآهن شماره شانزده چطور؟


اگر با چنین دیدی به تجارت الكترونیك نگاه كنیم، كالاها و خدمات زیادی را می‌یابیم كه می‌تواند در زمره اقلام تجارت الكترونیك قرار گیرند. فقط می‌ماند دو موضوع به‌نسبت ساده:
1- فروشندگان چنین نردبانی را پیش پای مردم قرار دهند.
2- خریداران زحمت بالارفتن از پله‌های نردبان را به خود دهند!


برچسب ها: تجارت الکترونیک-خرید-نرم افزار-کتاب-خرید اینترنتی ،