تبلیغات
فناوری اطلاعات وارتباطات - رؤیاهای جیبی مایکروسافت
دوشنبه 17 آبان 1389

رؤیاهای جیبی مایکروسافت

   نوشته شده توسط: امل جاشکی    

اشاره:
روزگاری نه‌چندان دور شرکت مایکروسافت را یک شرکت نرم‌افزاری می‌دانستیم. اما امروز، مایکروسافت دیگر فقط در حوزه نرم‌افزار متمرکز نیست و در حوزه‌های متعدد دیگری نیز دست دارد که گاهی در ظاهر حتی شباهتی هم به هم ندارند.

روزگاری نه‌چندان دور شرکت مایکروسافت را یک شرکت نرم‌افزاری می‌دانستیم. اما امروز، مایکروسافت دیگر فقط در حوزه نرم‌افزار متمرکز نیست و در حوزه‌های متعدد دیگری نیز دست دارد که گاهی در ظاهر حتی شباهتی هم به هم ندارند.


این گسترده شدن حوزه فعالیت‌ها در شرکت‌های امریکایی دیگر نیز مشاهده می‌شود؛ شرکت‌های زیادی هستند که در گذشته‌ای نزدیک تمرکز مشخصی در یک حوزه خاص داشتند و اکنون در حوزه‌های متنوع (و گاه غیرمرتبط) دیگری نیز فعالیت می‌کنند و از قطب‌های هر کدام از آن حوزه‌ها نیز به‌شمار می‌آیند.


در حال حاضر، مایکروسافت یکی از سردمداران حوزه اصلی خود، یعنی نرم‌افزار و یکی از قطب‌های موفق حوزه بازی‌های ویدیویی است و همچنین یکی از بازیگران حوزه جست‌وجو است و در حوزه‌هایی همچون برنامه‌نویسی و سرویس‌های آنلاین و کلاود نیز از بازیگران اصلی است. اما حوزه‌ای که مایکروسافت زمانی وارد آن شد و سیر روبه پایینی را در آن طی کرد، موبایل است و اکنون با وجود وضعیت نامطلوب این شرکت در بازار موبایل شاهد سرمایه‌گذاری بی‌حد و حصر مایکروسافت روی ویندوز فون 7 هستیم.


در حال حاضر، بازار اسمارت‌فون یکی از بازارهایی است که چشم همه مصرف‌کننده‌ها به بازیگران آن دوخته‌شده و به‌شکل پرشتابی شاهد حرکت و افزایش رونق این بازار هستیم. بنابراین، رقابت در این بازار به‌شکلی افراطی تنگاتنگ است. با نگاهی به بازیگران اصلی این حوزه یعنی اپل، RIM و گوگل خواهیم دید که مایکروسافت با وضعیت نه‌چندان خوبی که در این بازار دارد، برای در دست گرفتن سهم بیشتر در این بازار و بازسازی شهرت خود در آن به یك ترفند کارساز احتیاج دارد و البته تلاش‌های مختلفی نیز از سوی این شركت به‌کار گرفته شده‌است.


اما آیا هدف مایکروسافت از این سرمایه‌گذاری کلان فقط دریافت سود بیشتر از بازار اسمارت‌فون است؟ از میان ویژگی‌هایی که روی آن تأکید شده می‌توان به دو مورد اشاره کرد: بازی و جست‌و‌جو. بازار اسمارت‌فون می‌تواند فرصت خوبی برای افزایش سهم بازار مایکروسافت در این دو حوزه باشد و در ضمن، توسعه سیستم‌عامل به‌تنهایی برای رسیدن به این هدف کافی است و مایکروسافت برای رسیدن به این هدف به تولید سخت افزار نیازی ندارد (همچون RIM و اپل).


نکته دیگر این‌که، با افزایش سهم در بازار جست‌و‌جو، مایکروسافت در زمینه تبلیغات آنلاین نیز کمی جلو خواهد افتاد (قافله‌ای که از آن عقب مانده و به‌احتمال شماره یک آن گوگل خواهد بود). حال سؤال اینجا است که سیستم‌عامل جدید مایکروسافت تا چه حد با استقبال مواجه خواهد شد؟ نکته جالب توجه درباره نسخه جدید این سیستم‌عامل این است که توسعه‌دهندگان مایکروسافت نسخه قبلی را به‌طور كامل کنار گذاشته‌اند و ویندوز فون 7 را از ابتدا توسعه داده‌اند و البته نوآوری‌های قابل‌توجهی نیز در توسعه آن به‌کار رفته است. تأکید مایکروسافت روی رسانه‌های اجتماعی و نرم‌افزار خوش‌دستی که برای آن توسعه داده شده‌است نیز عامل مثبت دیگری به‌شمار می‌آید.


به‌نظر می‌رسد مایکروسافت با این بازسازی اساسی به‌دنبال آن‌چیزی است که جای خالی آن در سیستم‌عامل‌های دیگر به‌چشم می‌خورد. برایان چن از وایرد می‌گوید: «ویندوز فون 7 در پی انجام درست چیزی است که گوگل به‌شکل نادرستی انجام داده‌است.» نکته قابل توجه دیگر نظارت مایکروسافت روی سخت‌افزار اسمارت‌فون‌های مبتنی بر ویندوز فون 7 است. این شرکت حداقل مشخصات سخت‌افزاری‌ای را تعیین کرده که تولیدکنندگان اسمارت‌فون را ملزم به رعایت آن‌ها می‌کند.


چن در ادامه تحلیل خود در وایرد می‌گوید: «یکدستی و کیفیتی که مایکروسافت سعی در کنترل آن دارد، شاید همان چیزی باشد که مایکروسافت برای کسب امتیاز در کارزار تلفن نیاز دارد.» نکته دیگری که در اقدام‌های مایکروسافت به‌چشم می‌خورد، سرمایه‌گذاری کلان مایکروسافت برای انتقال برنامه‌ها و بازی‌های پرطرفدار پلتفرم‌های دیگر به ویندوز فون 7 است، تا آنجا که برخی توسعه‌دهندگان را با پول تحت فشار گذاشته تا بانک برنامه‌های موجود پلتفرم خود را پر و پیمان کند؛ هر چند همچنان از iOS با بیش از سیصد هزار برنامه و بازی و آندروئید با بیش از صد هزار برنامه و بازی بسیار عقب است.تلفن هوشمند-smart phone-microsoft-مایکروسافت-ios-برنامه-بازی-پلتفرم



در نهایت، به‌نظر می‌رسد که مایکروسافت با انواع تلاش‌هایی که به‌کار بسته و نوآوری‌های سیستم‌عامل جدیدش می‌تواند با فائق آمدن بر مشکل تعداد کم برنامه‌ها و بازی‌ها (البته به‌شرطی که این کار را با سرعت زیادی انجام دهد) وضعیت خود را در این بازار بهبود بخشد. در صورت کسب موفقیت در این زمینه جامعه طرفداران اکس‌باکس لایو را گسترش خواهد داد و سهم بینگ از بازار جست‌وجو نیز گسترش قابل توجهی خواهد یافت.



برچسب ها: تلفن هوشمند-smart phone-microsoft-مایکروسافت-ios-برنامه-بازی-پلتفرم ، مقاله ،